tutal

20 Mart 2019 Çarşamba

şeker

UYKU VE BESLENME ARASINDAKİ İLİŞKİ

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Sağlıklı bir yaşam ve ideal kilomuza ulaşmak için düzenli beslenme ve sporun ne kadar önemli olduğunu artık biliyoruz. Bu ikisi kilo kontrolü üzerinde çok önemli etkilere sahip olsa da tek başına yeterli değildir.

Özellikle son zamanlarda üzerinde durulan ve bu konuda yapılan çalışmalarla uyku ve beslenme arasındaki önemli olan ilişki tespit edilmiş ve uyku kalitesi ve süresinin de ne kadar etkili olduğu görülmüştür. Uykunun kilo kontrolü üzerine etkileri farklı mekanizmalarla açıklanmaktadır.

Uyku düzeninizin bozulması gece uyuduğumuz saat, sabah uyandığımız saatlerin belirsiz olması hangi saat aralığında ne tüketeceğimiz konusunda da soru işaretleri barındırmaktadır. Örneğin; gece geç saatte uyuyor, sabah geç saatte kalkıyorsak farkında olmadan daha fazla besin alımına yol açmış oluruz ve bu nedenle de uyku ve beslenme arasındaki dengeyi de bozmuş oluruz.

Gece geç saatte tüketilen besinler ise genelde dengesiz öğünler olup aynı zamanda kalorisi yüksek besinlerdir. Uyku saatimizin belirsizliğinden dolayı gün içindeki son öğünümüzü belirlemekte de zorlanırız ve yine dengesiz beslenme örüntüsüne yol açmış olabiliriz böylece uyku ve beslenme dengesi bozularak vücutta yağ depolanmasına yol açar.

Karanlıkta salgılanan melatonin gece en yüksek seviyelerine ulaşırken gündüz salgılanmaz. Gece hava karardıktan sonra uykumuzun gelip sabah gün ışıklarıyla uyanmamızın nedeni de budur. Melatonin salgısı gece uzunluğu arttıkça artar. Akşam 21.00dan sonra salgılanmaya başlayan sabah saatlerinde ise salgılanması azalan melatonin gece 23.00- 04.00 arası en fazla salgılanır. Bu saat aralıklarında uyuyamamış olmak abur cubur yeme eğiliminde artışa yol açar. Mutluluk hormonu olarak da bildiğimiz seratonin salgılanması da gece bu saatlerde azalırken biz de seratoninin üretimini arttırmak için bizi mutlu edecek çikolata, cips gibi zararlı yiyeceklere yöneliriz.

Uyku düzeniyle tüketilen besinlerin miktarında farklılıklar gözlenirken kalitesinde de bu farklılıklar gözlenmektedir. Uyku süresi daha az olan kişilerin kahvaltılarını daha çok geçiştirip akşama doğru ve uyumaya yakın yapılan öğünlerde daha yüksek kaloriler aldıkları tespit edilmiştir.

Yapılan bir başka çalışmada ise çalışmaya katılan bireylerden uyku süresi ideal aralıkta olanların daha düşük beden kütle indeksine sahip olduğu görülmüştür.

Bilimsel araştırmalarda 6-8 saatten az uyku, hormonları bozup BKI artmasına sebep oluyor. Yine 6 saatten az uyuyanlar ve normal sürede uyuyanlar karşılaştırıldığında normalde az uyuyanların bel çevrelerinin 3 cm daha fazla olduğu görülüyor.

Yani uyku periyodunu düzenlediğimizde, daha düzenli öğünler yapmaya ve daha sağlıklı tercihler yapmaya yöneliyoruz.

Sağlıklı günler…


08 Ocak 2019 Salı 23:48
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Bağımsız aday Çat’tan Eti Alüminyum’a ziyaret

Bağımsız Seydişehir Belediye Başkan Adayı Abdulkadir Çat seçim çalışmaları kapsamında Eti Alüminyum

CHP’den fener alayı

CHP Seydişehir İlçe Teşkilatı 18 Mart Çanakkale Zaferi nedeniyle fener alayı düzenledi.

İYİ Parti’den pilav ve hoşaf ikramı

18 Mart Şehitleri Anma Günü ve Çanakkale Zaferi'nin 104’üncü yıldönümü nedeniyle İYİ Parti Seydişehir

AK Gençlik hoşaf ve ekmek dağıttı

AK Parti Seydişehir Gençlik Kolları Başkanlığı, 18 Mart Çanakkale Zaferi ve Şehitler Günü dolayısıyla

Şehit aileleri ve gaziler onuruna yemek

18 Mart Çanakkale Zaferi ve Şehitleri Anma Günü çerçevesinde Seydişehir Belediye Başkanlığı tarafından

18 Mart Şehitleri Anma Programı

Seydişehir’de düzenlenen "18 Mart Şehitleri Anma Günü" programı, çeşitli etkinliklerle gerçekleştirildi.

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA
ABDULKADİR ÇAT 1