02 Nisan 2020 Perşembe

şeker

TUZ TÜKETİMİ VE SAĞLIK

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Tuzun Tanımı

• Tuz, besinlerin bileşiminde bulunduğu gibi, göllerden, denizlerden ve kayalardan saf olarak da elde edilir. Sofra tuzunun asıl adı “sodyum klorür”dür. Tuzun %60’ı klor, %40’ı ise sodyumdan oluşur. • Tuz lezzet verici olduğu kadar, sodyum ve klor gereksiniminin karşılanması için de önemlidir.

Fazla tuz tüketimi, idrarla kalsiyum atımını arttırır. Kemiklerden kalsiyum kaybının artışı, osteoporoz ve kemiklerin kırılma riskini arttırır. Bu nedenle lezzetine bakmadan yiyeceklerinize tuz eklemeyiniz ve fazla tuzlu besinleri tüketmeyiniz.

• Tuz ve Sodyum Gereksinmesi Ne Kadardır?

 Sodyum yetersizliği nadirdir. Genellikle besinler gereksinenden daha fazla sodyum içerirler. • Yetişkinler için minimum sodyum gereksinmesi günde 500 mg’dır. Bu miktar yaklaşık ¼ tatlı kaşığı tuzdur. • Maksimum tuz alımı ise günlük 6 g (2.4 g sodyum) olarak belirlenmiştir.

Hazır besinlerin, tuz ve/veya sodyumlu bileşikleri içerip içermediğini (soda, mono sodyum glutamat, kabartma tozu, sodyum nitrat gibi) etiket üzerinde bulunan içindekiler listesinden belirleyebilirsiniz.

Sağlık için kullandığımız tuzun iyotlu olmasına dikkat etmeliyiz. İyotlu tuz, iyot eklenmiş sofra tuzudur. İyotlu tuz, zeka geriliğini ve beyin hasarını önler. Okul başarısını artırır. İyotlu tuz kullanmazsak, bebek ve çocuklarda; büyüme geriliği, zeka geriliği, cücelik, gebelerde; düşük ve ölü doğum yapma riski, her yaşta; guatr görülür.

• Pişirme sırasında oluşacak iyot kaybının en aza indirilmesi için, tuz yemeklere pişirme sonrası eklenmelidir. • Saklama sırasında oluşacak iyot kaybını önlemek için; iyotlu tuz, serin, kuru, ışıksız ortamda ve koyu renkli cam kaplarda saklanmalıdır.

TUZ TÜKETİMİNİ AZALTMANIN YOLLARI

• Daima taze ve tuz eklenmemiş besinleri tercih ediniz.

 • Eğer hipertansiyon gibi sağlık probleminiz varsa, mutlaka satın aldığınız hazır ürünlerin etiketlerini okuyunuz. “Tuzsuz” ya da “tuzu azaltılmış” besinleri tercih ediniz.

• Sofrada tuzluk kullanmamakla tuz alımı % 15 azaltılabilir. Yemeklerin tadına bakmadan tuz kullanma alışkanlığından vazgeçiniz.

 • Baharat ve maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen gibi aroma sağlayıcıları tuz yerine tercih ediniz.

• Turşu, ketçap, hardal, zeytin, soya sosu, salata sosları vb. yiyeceklerin tuz içeriği yüksektir. Bu besinlerden uzak durunuz ya da çok nadir tüketiniz.

 • Taze sebze ve meyve tüketimini arttırınız.

 • Maden suları kaynağına göre farklı miktarlarda çözünmüş halde yapısında; sodyum, kalsiyum, magnezyum, demir ve alüminyum olmak üzere çok sayıda mineral ve doğal gaz içermektedir. Bu nedenle satın aldığınız maden sularının sodyum içeriğini etiketinden kontrol ediniz.

Kaynak: sbu.saglik.gov.tr


21 Mart 2018 Çarşamba 11:09
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Esence’de karantina uygulaması

Beyşehir’e bağlı Aşağı Esence Mahallesi'nde Covit 19 salgını sebebiyle karantina uygulaması başlatıldı.

Kibar, ‘Okulum evimde’ derslerine katıldı

Seydişehir İlçe Milli Eğitim Müdürü Tahir Kibar ‘Okulum evimde’ canlı derslerine katıldı.

Vefa destek gurubu her yerde

Seydişehir Kaymakamlığı öncülüğünde oluşturulan Vefa ve Sosyal Destek Grubu hizmet vermeye devam ediyor.

Belediyede hizmetler aksatılmıyor

Seydişehir Belediyesi tarafından ilçe genelinde hem koronavirüs ile mücadele sürüyor hem de hizmetler

Büyükşehir işsiz kalandan su parası almayacak

Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, su fiyatlarını 2019 yılı rakamlarına geri

Koronavirüsten can kaybı 168'e yükseldi

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, corona virüsünde hayatını kaybedenlerin sayısının 168'e ulaştığını

ÇOK OKUNANLAR

  • Haber bulunamadı

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA