ribo

18 Eylül 2019 Çarşamba

şeker

TUZ TÜKETİMİ VE SAĞLIK

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Tuzun Tanımı

• Tuz, besinlerin bileşiminde bulunduğu gibi, göllerden, denizlerden ve kayalardan saf olarak da elde edilir. Sofra tuzunun asıl adı “sodyum klorür”dür. Tuzun %60’ı klor, %40’ı ise sodyumdan oluşur. • Tuz lezzet verici olduğu kadar, sodyum ve klor gereksiniminin karşılanması için de önemlidir.

Fazla tuz tüketimi, idrarla kalsiyum atımını arttırır. Kemiklerden kalsiyum kaybının artışı, osteoporoz ve kemiklerin kırılma riskini arttırır. Bu nedenle lezzetine bakmadan yiyeceklerinize tuz eklemeyiniz ve fazla tuzlu besinleri tüketmeyiniz.

• Tuz ve Sodyum Gereksinmesi Ne Kadardır?

 Sodyum yetersizliği nadirdir. Genellikle besinler gereksinenden daha fazla sodyum içerirler. • Yetişkinler için minimum sodyum gereksinmesi günde 500 mg’dır. Bu miktar yaklaşık ¼ tatlı kaşığı tuzdur. • Maksimum tuz alımı ise günlük 6 g (2.4 g sodyum) olarak belirlenmiştir.

Hazır besinlerin, tuz ve/veya sodyumlu bileşikleri içerip içermediğini (soda, mono sodyum glutamat, kabartma tozu, sodyum nitrat gibi) etiket üzerinde bulunan içindekiler listesinden belirleyebilirsiniz.

Sağlık için kullandığımız tuzun iyotlu olmasına dikkat etmeliyiz. İyotlu tuz, iyot eklenmiş sofra tuzudur. İyotlu tuz, zeka geriliğini ve beyin hasarını önler. Okul başarısını artırır. İyotlu tuz kullanmazsak, bebek ve çocuklarda; büyüme geriliği, zeka geriliği, cücelik, gebelerde; düşük ve ölü doğum yapma riski, her yaşta; guatr görülür.

• Pişirme sırasında oluşacak iyot kaybının en aza indirilmesi için, tuz yemeklere pişirme sonrası eklenmelidir. • Saklama sırasında oluşacak iyot kaybını önlemek için; iyotlu tuz, serin, kuru, ışıksız ortamda ve koyu renkli cam kaplarda saklanmalıdır.

TUZ TÜKETİMİNİ AZALTMANIN YOLLARI

• Daima taze ve tuz eklenmemiş besinleri tercih ediniz.

 • Eğer hipertansiyon gibi sağlık probleminiz varsa, mutlaka satın aldığınız hazır ürünlerin etiketlerini okuyunuz. “Tuzsuz” ya da “tuzu azaltılmış” besinleri tercih ediniz.

• Sofrada tuzluk kullanmamakla tuz alımı % 15 azaltılabilir. Yemeklerin tadına bakmadan tuz kullanma alışkanlığından vazgeçiniz.

 • Baharat ve maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen gibi aroma sağlayıcıları tuz yerine tercih ediniz.

• Turşu, ketçap, hardal, zeytin, soya sosu, salata sosları vb. yiyeceklerin tuz içeriği yüksektir. Bu besinlerden uzak durunuz ya da çok nadir tüketiniz.

 • Taze sebze ve meyve tüketimini arttırınız.

 • Maden suları kaynağına göre farklı miktarlarda çözünmüş halde yapısında; sodyum, kalsiyum, magnezyum, demir ve alüminyum olmak üzere çok sayıda mineral ve doğal gaz içermektedir. Bu nedenle satın aldığınız maden sularının sodyum içeriğini etiketinden kontrol ediniz.

Kaynak: sbu.saglik.gov.tr


21 Mart 2018 Çarşamba 11:09
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Seydişehir’de ilköğretim haftası kutlandı

Seydişehir’de, 2019-2020 eğitim öğretim yılı ile birlikte başlayan ilköğretim haftası kutlamaları

Belediye ekipleri çalışmalarına devam ediyor

Seydişehir Belediyesi Fen İşleri Müdürlüğü ekipleri, ilçeye bağlı mahallelerin sokaklarında asfalt kaplama,

Başkan Tutal'dan hastane ziyareti

Belediye Başkanı Mehmet Tutal, Devlet Hastanesinde tedavi gören hastaları ziyaret etti.

TDV’dan Halep’e 15 tır un yardımı

Türkiye Diyanet Vakfı (TDV) Konya Şubesi ve Konya Müftülüğünce başlatılan yardım kampanyası kapsamında

Seydişehir MÜSİAD’dan aşure ikramı

MÜSİAD Seydişehir Şubesi geleneksel aşure etkinliği gerçekleştirildi.

Hürriyet Caddesi esnafından aşure etkinliği

Hürriyet Caddesi esnafları geleneksel hale getirdikleri aşure ikramının bu sene 7’ncisini düzenlediler.

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA