ribo

21 Temmuz 2019 Pazar

şeker

STRES ve BESLENME

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Günümüzde yoğun iş temposu, sosyal yaşam, maddi ve manevi problemler gibi birçok etken ruh halimizi etkilemekte; kaygı, endişe, heyecan ve bunlara bağlı stres bizleri etkisi altına almaktadır. Stres durumunda beynin hipotalamus bölgesi etkilenmekte, beyin ve böbreküstü bezlerinden salgılanan hormonların dengesi değişmektedir. Stres durumunda kortizol, adrenalin ve troid hormonları artarken; ruh hali, uyku düzeni ve iştah metabolizmasını etkileyen serotonin hormonu azalmaktadır.

Vücuttan salgılanan kortizol hormonunun artması özellikle karın ve göbek bölgesinde yağlanmanın artmasına neden olur. Kontrol edilemeyen stres halinde iştahta artış veya iştah azalması, beyin endorfin seviyesini yükselten şekerli ve yağlı hazır gıdaların tüketimine eğilim, yorgunluk, baş ağrısı, gerginlik, mide bulantısı, terleme, nefes darlığı, aşırı endişe ve kaygı, sindirim sisteminde yavaşlık ortaya çıkabilmektedir.  

Stres, kaygı ve heyecan halinde değişen duygusal durum iştah artışına neden olabileceği gibi iştah kesilmesine de neden olabilmektedir. İştah artışı; şeker, katkı maddesi, karbonhidrat ve yağ içeriği açısından sağlıksız olan çikolata, pasta, pizza, makarna gibi besinlerin fazla miktarlarda tüketilmesine ve buna bağlı kilo alımına neden olmaktadır. İştahın ve besin tüketiminin çok azalması durumunda ise, ani kilo kaybı, halsizlik, uyku düzensizliği, kas ve güç kaybı, besin öğesi yetersizliği ortaya çıkabilmektedir.

Stres altında iken miktarı azalan serotonin, triptofan aminoasidinden sentezlenmektedir. Stres durumunda çikolata, şeker ve şekerli besinler gibi basit karbonhidratlı besinlere yönelmek yerine vücutta salgılanan serotonin seviyesini yükselten triptofan içeriği yüksek, doğal ve sağlıklı; tavuk, süt, yumurta, kuru baklagiller, muz, kakao, sarımsak gibi besinler tüketilmelidir. 

Birçok metabolik işlevi olan magnezyumun kortizol seviyesinin dengelenmesine de olumlu etkisi vardır. Yeşil yapraklı sebzeler, ıspanak, maydanoz, roka, tere, pazı, kuru fasulye, mercimek, nohut, kuru baklagiller magnezyumun iyi kaynaklarındandır. 

Tuz tüketimini azaltmak hem stresle yükselen tansiyonun dengelenmesine hem de vücutta sıvı toplanmasının azalmasına yardımcı olacaktır. Aşırı alkol, tuz, kafein tüketiminden uzak durulmalıdır. 

Fiziksel aktivitenin de stresin önlenmesinde ve kontrol altına alınmasında önemli etkileri vardır. Bu yüzden yaşamımıza hareket katmayı ihmal etmemeliyiz. 

Stresin yaşam kalitemize ve beden sağlığımıza etkisi olduğu ve stresle mücadele için beslenmenin anahtar rol üstlendiği bilinmelidir. Stres kalıcı yeme davranış bozukluğuna neden oluyorsa mutlaka beslenme ve diyet uzmanı ile psikolog yardımına başvurulmalıdır.


04 Nisan 2018 Çarşamba 03:36
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Trafik değerlendirme toplantısı yapıldı

Kaymakam Aydın Erdoğan başkanlığında trafik değerlendirme toplantısı yapıldı.

ADD yönetiminden İriilter’e teşekkür plaketi

Atatürkçü Düşünce Derneği (ADD) Seydişehir şubesi, eski başkan Hüseyin İriilter’e teşekkür plaketi

Kaymakam Erdoğan Alüminyum İlkokulu’nu inceledi

Kaymakam Aydın Erdoğan, yaz tatilinde tadilat çalışması devam eden Alüminyum İlkokulu'nda incelemelerde bulundu.

Seydişehir’de bir Rus Casus İvan Bizanof

Tarihçi Ercan Arslan'ın araştırmalarına göre Hariciye Nezaretinden Dâhiliye Nezaretine yazılan 19 Mart 1917

Suğla Ovası'nda karpuz hasadı başladı

İlçemiz Suğla Ovası’nda 15 Temmuz itibariyle karpuz hasadı başladı.

Konya Şeker’e Kızılay’dan ödül

2007 yılında başlatılan ve her yıl periyodik olarak devam eden Kan Bağışı Kampanyasına destek veren Konya

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA
kampüs okul