23 Şubat 2020 Pazar

şeker

STRES ve BESLENME

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Günümüzde yoğun iş temposu, sosyal yaşam, maddi ve manevi problemler gibi birçok etken ruh halimizi etkilemekte; kaygı, endişe, heyecan ve bunlara bağlı stres bizleri etkisi altına almaktadır. Stres durumunda beynin hipotalamus bölgesi etkilenmekte, beyin ve böbreküstü bezlerinden salgılanan hormonların dengesi değişmektedir. Stres durumunda kortizol, adrenalin ve troid hormonları artarken; ruh hali, uyku düzeni ve iştah metabolizmasını etkileyen serotonin hormonu azalmaktadır.

Vücuttan salgılanan kortizol hormonunun artması özellikle karın ve göbek bölgesinde yağlanmanın artmasına neden olur. Kontrol edilemeyen stres halinde iştahta artış veya iştah azalması, beyin endorfin seviyesini yükselten şekerli ve yağlı hazır gıdaların tüketimine eğilim, yorgunluk, baş ağrısı, gerginlik, mide bulantısı, terleme, nefes darlığı, aşırı endişe ve kaygı, sindirim sisteminde yavaşlık ortaya çıkabilmektedir.  

Stres, kaygı ve heyecan halinde değişen duygusal durum iştah artışına neden olabileceği gibi iştah kesilmesine de neden olabilmektedir. İştah artışı; şeker, katkı maddesi, karbonhidrat ve yağ içeriği açısından sağlıksız olan çikolata, pasta, pizza, makarna gibi besinlerin fazla miktarlarda tüketilmesine ve buna bağlı kilo alımına neden olmaktadır. İştahın ve besin tüketiminin çok azalması durumunda ise, ani kilo kaybı, halsizlik, uyku düzensizliği, kas ve güç kaybı, besin öğesi yetersizliği ortaya çıkabilmektedir.

Stres altında iken miktarı azalan serotonin, triptofan aminoasidinden sentezlenmektedir. Stres durumunda çikolata, şeker ve şekerli besinler gibi basit karbonhidratlı besinlere yönelmek yerine vücutta salgılanan serotonin seviyesini yükselten triptofan içeriği yüksek, doğal ve sağlıklı; tavuk, süt, yumurta, kuru baklagiller, muz, kakao, sarımsak gibi besinler tüketilmelidir. 

Birçok metabolik işlevi olan magnezyumun kortizol seviyesinin dengelenmesine de olumlu etkisi vardır. Yeşil yapraklı sebzeler, ıspanak, maydanoz, roka, tere, pazı, kuru fasulye, mercimek, nohut, kuru baklagiller magnezyumun iyi kaynaklarındandır. 

Tuz tüketimini azaltmak hem stresle yükselen tansiyonun dengelenmesine hem de vücutta sıvı toplanmasının azalmasına yardımcı olacaktır. Aşırı alkol, tuz, kafein tüketiminden uzak durulmalıdır. 

Fiziksel aktivitenin de stresin önlenmesinde ve kontrol altına alınmasında önemli etkileri vardır. Bu yüzden yaşamımıza hareket katmayı ihmal etmemeliyiz. 

Stresin yaşam kalitemize ve beden sağlığımıza etkisi olduğu ve stresle mücadele için beslenmenin anahtar rol üstlendiği bilinmelidir. Stres kalıcı yeme davranış bozukluğuna neden oluyorsa mutlaka beslenme ve diyet uzmanı ile psikolog yardımına başvurulmalıdır.


04 Nisan 2018 Çarşamba 03:36
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Mahmut Esat Ortaokulu’ndan Kaymakam Erdoğan’a ziyaret

2019-2020 Eğitim-Öğretim yılı Okullar arası Küçükler Erkek Futbol İl Birinciliği Müsabakalarında şampiyon

2 ayrı kaza, 4 yaralı

Seydişehir'de meydana gelen iki ayrı kazada 4 kişi yaralandı.

Seydi Şifa Termal 29 Şubat'ta açılıyor

Seydişehir'e kazandırılan ve termal sosyal tesisler alanında adından söz ettirecek olan Seydi Şifa Termal

Fırat Yılmaz Çakıroğlu'nu anma programı düzenlendi

Seydişehir Ülkü Ocakları Başkanlığı tarafından Şehit Fırat Yılmaz Çakıroğlu'nu anma programı

Seydişehir Millet Bahçesi ihalesi yapıldı

Seydişehir'de Nevzat Bey Tepesinde yapılacak olan Millet Bahçesi ihalesi yapıldı, ihaleye 16 firma teklif verdi.

Gazi Remzi Börekçi’nin madalyası kızı Faika Hanım’a intikal ettirildi

İstiklal Harbi Gazilerinden kırmızı şeritli İstiklal Madalyası sahibi Seydişehirli Remzi Börekçi’nin

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA