02 Nisan 2020 Perşembe

şeker

KARBONHİDRAT BAĞIMLILIĞI

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Tatlı ve şekerlemelere dayanamıyorsanız, bir dilim çikolatadan sonra paketi bitiriyor ve iştahınızı frenleyemiyorsanız, kontrol edemediğiniz ve kontrol etmeye çalıştıkça güçlenen bir yeme isteğiniz varsa karbonhidrat bağımlısı olabilirsiniz.

Bu bağımlılık sigara, alkol, uyuşturucu bağımlılığı gibi belirtilerle karşımıza çıkıyor, durdurulamayan bir iştah ve kontrol edilemeyen yeme isteği oluyor. Bazı araştırmalar şekerin kokainden daha etkili bağımlılık oluşturduğunu gösteriyor. Karbonhidrat Bağımlılığı ile ilgili araştırmalar yapan Dr.Richard Heller’e göre de, kilo problemi olan kişilerin %75'i karbonhidrat bağımlısı. Fazla karbonhidrat tüketimi, kan şekerini yükselterek, pankreasın insülin hormonu salgılamasına neden oluyor. Bu hormon kandaki şekerin hücre içine girmesini ve enerji için kullanılmasını sağlıyor. Fakat şeker kullanımı artarak devam ediyorsa insülin de aşırı salgılanıyor, hücreler ise artık insüline duyarsızlaştığı için insülin direnci ortaya çıkıyor,  bu da vücuttaki yağlanmayı arttırarak, diyabet ve kalp hastalıkları riskini arttırıyor.

KARBONHİDRAT BAĞIMLILIĞINDAN KURTULMAK İÇİN NELER YAPABİLİRSİNİZ?

1- KÜÇÜK PORSİYONLAR TERCİH EDİN

Diyet yapmaya ya da tek tip kısıtlı beslenmeye çalışmak bir süre sonra sizi tekrar bu besinleri yemeye teşvik edebilir. Hayatınızdan birden çıkarmak yerine porsiyonlarınızı küçültmekle işe başlayabilirsiniz. Sonrasında yerine koyabileceğiniz sağlıklı alternatifleri tercih etmek daha kolay olacaktır.

2- ETİKETLERİ OKUYUN

Sevdiğiniz ve sıklıkla tükettiğiniz karbonhidrat içeriği yüksek besinlerin etiketlerini okuyun. Amerikan Kalp Derneği’nin yayınladığı rakamlara göre günlük olarak alınması tavsiye edilen şeker miktarı erkekler için en fazla 35 gram (150 kalori), kadınlar içinse 20 gram (100 kalori). Fark etmeden bu rakamları geçiyor olabilirsiniz.

3- SU İÇMEYİ İHMAL ETMEYİN

 İnsan beyni açlık ve susuzluk durumlarını çoğu zaman karıştırabiliyor. Kendinizi aç hissettiğinizde şeker içeriği yüksek besinlere yönelmeden bir bardak su veya doğal mineralli maden suyu içerek hem dehidratasyona engel olmuş olursunuz hem de gerçekten aç olup olmadığınızı öğrenebilirsiniz.

4- PROTEİN VE YAĞ İLE DENGELEYİN

Karbonhidrat, özellikle basit şeker içeriği yüksek besinler kan şekerinizin hızlı yükselmesine ve düşmesine neden olabileceği için yedikten kısa bir süre acıkmış hissedersiniz. Karbonhidrat içeriği yüksek besinlerin yanında süt, yoğurt, badem, fındık, ceviz gibi protein ve yağ açısından dengeli besinler tüketmek iştahınızı kontrol altına almanızı kolaylaştırır.

5- AKILLI ALIŞVERİŞLER YAPIN

Sıklıkla tükettiğiniz şeker içeriği yüksek besinleri satın almayın ve buzdolabınızda, kilerinizde bulundurmayın. ‘ben yemem evde çocuklar yer’ ya da ‘gelen misafire ikram ederim’ düşünceleriyle de olsa tüketmeyi sevdiğiniz bir besini satın almak onu yemek için attığınız ilk adımdır. Bu besinleri yakınınızda bulundurmak bilinçaltınızda onlara ulaşabileceğinizi bildiğiniz için yeme isteğinizi tetikleyebilir. Küçük porsiyonlarda besinler bulundurmak aşırı yeme ihtimalinizi azaltır.

6- YENİ ALIŞKANLIKLAR EDİNİN

Bir alışkanlığı başka bir alışkanlıkla değiştirmek yeni bir alışkanlık edinmekten çok daha zor gibi görünebilir ama imkansız değildir. Günlük rutininiz içinde şekerli içecekler tüketmek varsa su veya doğal mineralli maden suyu tüketebilir. Evde yaptığınız kurabiyelerinizin içine şeker yerine kuru meyve ilave edebilirsiniz. Başlangıçta biraz zor olacaktır fakat sağlığınız adına attığınız bu adım sizi mutlu edecek.


12 Aralık 2018 Çarşamba 02:57
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Esence’de karantina uygulaması

Beyşehir’e bağlı Aşağı Esence Mahallesi'nde Covit 19 salgını sebebiyle karantina uygulaması başlatıldı.

Kibar, ‘Okulum evimde’ derslerine katıldı

Seydişehir İlçe Milli Eğitim Müdürü Tahir Kibar ‘Okulum evimde’ canlı derslerine katıldı.

Vefa destek gurubu her yerde

Seydişehir Kaymakamlığı öncülüğünde oluşturulan Vefa ve Sosyal Destek Grubu hizmet vermeye devam ediyor.

Belediyede hizmetler aksatılmıyor

Seydişehir Belediyesi tarafından ilçe genelinde hem koronavirüs ile mücadele sürüyor hem de hizmetler

Büyükşehir işsiz kalandan su parası almayacak

Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, su fiyatlarını 2019 yılı rakamlarına geri

Koronavirüsten can kaybı 168'e yükseldi

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, corona virüsünde hayatını kaybedenlerin sayısının 168'e ulaştığını

ÇOK OKUNANLAR

  • Haber bulunamadı

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA