ribo

07 Aralık 2019 Cumartesi

şeker

BULGUR VE FAYDALARI

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Arapça ‘burğul’ sözcüğünden gelen bulgur, Farşçada ‘pilgour’ olarak kullanıldı ve benzer şekilde ‘plegouri’ olarak eski Yunancaya geçti.

Eski Yunancada vurma, ezme anlamına gelen ‘plege’ kökünden türetilen bu isim; ezilmiş, dövülmüş ve kırılmış anlamına gelir. Zamanla ‘pulgur, ‘pilgur’ ve ‘bulgur’ haline dönüşerek dilimize de girdi. Önceleri sadece kaynatılmış ve kurutulmuş bir buğdaydan ibaret olan bulgur, MÖ 1000-900’lü yıllardan sonra yavaş yavaş bugünkü kullandığımız halini aldı.

Değirmenin bulunması ve öğütme işleminin insanlara bulguru farklı yemeklerde kullanma fırsatı vermesiyle, bulgurun kullanımı da zaman içinde yaygınlaştı. Evlerde kazanlarda kaynatılan bulgur, damlarda kurutuldu ve değirmende öğütülerek saklandı. Yıllar, buğdayı şekillendirip oluştururken bulgur da farklı kültürlerin sofralarında yerini almaya başladı.

SOFRALARIN BAŞ TACI

Bulgur, yüksek besleyici değeri ve ekonomik oluşuyla yıllardır sofralarımızın baş tacı. Birçok sağlık faydası var. Bulgur 100 gramında yaklaşık 342 kalori, 12 gram protein ve 17-18 gram kadar da diyet lifi içerir. Bitkisel kaynaklı demir içeren bulgur, 100 gramında 2.5 mg demir içerir ve günlük demir ihtiyacımızın yüzde 14’ünü karşılar. Bulgur ayrıca magnezyum, potasyum, manganez ve bakır gibi birçok mineral de içerir. Bulgur kolesterol içermez, ayrıca içerdiği diyet lifi sayesinde kan yağlarını düşürücü etki gösterir ve kalp sağlığını geliştirir. Özellikle hamile kadınlar için çok önemli bir vitamin olan folik asit içerir. B grubu vitaminleri içeriğiyle de sinir sisteminde önemli rol oynar.

TOK TUTUCU ETKİ GÖSTERİR

Bulgur tüketimi kronik inflamasyonun hafifletilmesine yardımcı olarak bazı hastalıklara karşı koruyucu etki gösterir. American Clinical Nutrition’da yayımlanan bir çalışmaya göre, tam tahılların bir metaboliti olan betain adlı madde, inflamasyona neden olan homosistein adlı bir maddenin konsantrasyonunu azaltıyor. Bu da kalp hastalıkları, osteoporoz, Alzheimer hastalıkları ve tip-2 diyabet gibi hastalıklara karşı koruyucu etki gösteriyor. Bulgurun düşük glisemik indeksi, yüksek lif içeriğiyle birleşince de uzun süre tok tutucu etki gösterir. Kolayca pişebilen bulgur, salatalarda, sıcak-soğuk yemeklerde ve çorbalarda kullanılabilir.


06 Kasım 2018 Salı 23:55
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Akademi Spor galibiyetle dönüyor

Akademi Spor erkek takımı Konya Büyükşehir Belediyesi Kongre ve Spor Merkezinde oynanan 7. maçını galibiyetle

Söylentiyi duyan nüfus müdürlüklerine akın etti

Nüfus cüzdanı ve ehliyet yenilemede son tarihin yaklaştığı ve ücretlere zam yapılacağı söylentisini duyan

Merkez İlkokulu’nda kültür ve miras sergisi

Merkez İlkokulu 4.sınıf öğrencileri tarafından “kültür ve miras” konulu tarihi eser sergisi açılışı

Sebeltaş personeline uygulamalı yangın tatbikatı

Sebeltaş A.Ş. bünyesinde çalışan personele uygulamalı olarak yangın tatbikatı verildi.

İlçemizde hayat boyu öğrenme komisyonu toplandı

Seydişehir Halk Eğitim Merkezi tarafından İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonu İş Birliği Toplantısı

Başkan Tutal’dan ziyaretler

Belediye Başkanı Mehmet Tutal, Yıldız ve Özbakır ailesini ziyaret etti.

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA