02 Nisan 2020 Perşembe

şeker

BULGUR VE FAYDALARI

Elif NERGİZ

Elif NERGİZ

E-Posta : seydisehirinsesi@hotmail.com

Arapça ‘burğul’ sözcüğünden gelen bulgur, Farşçada ‘pilgour’ olarak kullanıldı ve benzer şekilde ‘plegouri’ olarak eski Yunancaya geçti.

Eski Yunancada vurma, ezme anlamına gelen ‘plege’ kökünden türetilen bu isim; ezilmiş, dövülmüş ve kırılmış anlamına gelir. Zamanla ‘pulgur, ‘pilgur’ ve ‘bulgur’ haline dönüşerek dilimize de girdi. Önceleri sadece kaynatılmış ve kurutulmuş bir buğdaydan ibaret olan bulgur, MÖ 1000-900’lü yıllardan sonra yavaş yavaş bugünkü kullandığımız halini aldı.

Değirmenin bulunması ve öğütme işleminin insanlara bulguru farklı yemeklerde kullanma fırsatı vermesiyle, bulgurun kullanımı da zaman içinde yaygınlaştı. Evlerde kazanlarda kaynatılan bulgur, damlarda kurutuldu ve değirmende öğütülerek saklandı. Yıllar, buğdayı şekillendirip oluştururken bulgur da farklı kültürlerin sofralarında yerini almaya başladı.

SOFRALARIN BAŞ TACI

Bulgur, yüksek besleyici değeri ve ekonomik oluşuyla yıllardır sofralarımızın baş tacı. Birçok sağlık faydası var. Bulgur 100 gramında yaklaşık 342 kalori, 12 gram protein ve 17-18 gram kadar da diyet lifi içerir. Bitkisel kaynaklı demir içeren bulgur, 100 gramında 2.5 mg demir içerir ve günlük demir ihtiyacımızın yüzde 14’ünü karşılar. Bulgur ayrıca magnezyum, potasyum, manganez ve bakır gibi birçok mineral de içerir. Bulgur kolesterol içermez, ayrıca içerdiği diyet lifi sayesinde kan yağlarını düşürücü etki gösterir ve kalp sağlığını geliştirir. Özellikle hamile kadınlar için çok önemli bir vitamin olan folik asit içerir. B grubu vitaminleri içeriğiyle de sinir sisteminde önemli rol oynar.

TOK TUTUCU ETKİ GÖSTERİR

Bulgur tüketimi kronik inflamasyonun hafifletilmesine yardımcı olarak bazı hastalıklara karşı koruyucu etki gösterir. American Clinical Nutrition’da yayımlanan bir çalışmaya göre, tam tahılların bir metaboliti olan betain adlı madde, inflamasyona neden olan homosistein adlı bir maddenin konsantrasyonunu azaltıyor. Bu da kalp hastalıkları, osteoporoz, Alzheimer hastalıkları ve tip-2 diyabet gibi hastalıklara karşı koruyucu etki gösteriyor. Bulgurun düşük glisemik indeksi, yüksek lif içeriğiyle birleşince de uzun süre tok tutucu etki gösterir. Kolayca pişebilen bulgur, salatalarda, sıcak-soğuk yemeklerde ve çorbalarda kullanılabilir.


06 Kasım 2018 Salı 23:55
Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

  • Bu habere henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan siz olun.

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

GÜNDEMDEKİLER

Esence’de karantina uygulaması

Beyşehir’e bağlı Aşağı Esence Mahallesi'nde Covit 19 salgını sebebiyle karantina uygulaması başlatıldı.

Kibar, ‘Okulum evimde’ derslerine katıldı

Seydişehir İlçe Milli Eğitim Müdürü Tahir Kibar ‘Okulum evimde’ canlı derslerine katıldı.

Vefa destek gurubu her yerde

Seydişehir Kaymakamlığı öncülüğünde oluşturulan Vefa ve Sosyal Destek Grubu hizmet vermeye devam ediyor.

Belediyede hizmetler aksatılmıyor

Seydişehir Belediyesi tarafından ilçe genelinde hem koronavirüs ile mücadele sürüyor hem de hizmetler

Büyükşehir işsiz kalandan su parası almayacak

Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, su fiyatlarını 2019 yılı rakamlarına geri

Koronavirüsten can kaybı 168'e yükseldi

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, corona virüsünde hayatını kaybedenlerin sayısının 168'e ulaştığını

ÇOK OKUNANLAR

  • Haber bulunamadı

KONYA - HAVA DURUMU

KONYA